torsdag 2 juni 2011

Viselöshet

Mannen jag köpte mina två bisamhällen av har hört av sig med några bra råd inför framtiden. Han menar att min blå drottning, den som jag inte hittat, antagligen strök med under flytten från Halland till Göteborg i lördags. Han inspekterade nämligen samhället på fredagskvällen förra veckan, och då fanns inga viseceller (och i tisdags hittade vi ju flera med vit fodersaft i, men ingen drottning).

På lördag kväll tänker jag inspektera detta samhälle igen och dubbelkolla så det inte finns ägg eller unga larver. På så vis kan jag säkert avgöra om drottningen finns kvar eller inte. Skulle hon mot förmodan finnas kvar får jag ta och fundera över vad jag ska göra då, för i så fall är det svärmningsrisk. Men jag tror som sagt att samhället är utan drottning just nu. Sannerligen en intressant början på vår biodlarkarriär!

Faktiskt så är det väldigt spännande att betrakta våra två samhällen och se hur olika de är just nu. Antagligen på grund av det ena samhällets vise-löshet (Vise ett annat ord för drottning).

Vid det förmodat viselösa samhället är bina på sin vakt...

... medan bina är betydligt lugnare i samhället där min Argentinska Drottning Evita regerar.
Lägg märke till pollen-klumparna på bakbenet på biet i mitten till vänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar