fredag 3 juni 2011

Kvalsterjakt

Ett stort hot mot bisamhällena i vårt land är varroa-kvalstret. Denna lilla varelse är mellan 1,4 - 1,7 mm lång och parasiterar på bina, från larvstadiet och framåt. Det är binas blodvätska varroan är ute efter, och om kvalstret får härja fritt går bisamhället på sikt oftast under.

I mina kupor har jag varroa-botten, dvs. en botten med en utdragbar bricka som gör det lätt att kolla nedfall av kvalster. I dag provkollade jag lite, men fann att det var ganska svårt att avgöra om det fanns nedfall av varroa-kvalster eller inte.

Vad jag dock fann var en annan liten varelse som pinnade omkring därnere på brickan. Eller snarare ungefär en 5 - 6 stycken varelser. Det var inte varroa-kvalster, men kanske bi-löss? De ska inte vara lika farliga, men ändå ganska irriterande för bina.

På bilden syns den förmodade bi-lusen i den blå ringen till höger. Varroa-kvalstret har jag ännu inte lärt mig känna igen, men kanske kan det vara ett i ringen till vänster? Om någon därute i cybern kan tolka min bild kommer jag att vara evigt tacksam!

I kväll, efter min första nedfallsundersökning någonsin, så känner jag ett starkt behov av att äga ett förstoringsglas. Detta eftersom min syn varit minst sagt medioker sedan minsting-dottern för mer än ett halvår sedan knäckte sönder mina glasögon. Jag tyckte ju mig inte se några varroa-kvalster, och jag hoppas det beror på att mina samhällen är relativt förskonade istället för att det är min syn som är helkass... Håll tummarna för det förstnämnda!

1 kommentar:

  1. Hej, har du tagit redo på vad sådana som på din bild till höger heter? Vi köpt nyligen ett bisamhälle och la märke att vi har också och de finns massor på botten. Är de farliga?

    SvaraRadera