söndag 26 juni 2011

Ingen drottning i syne än

Nyfiken, måste in i kupan och titta...

Nu är det ungefär en månad sedan drottningen i vårt ena samhälle av någon anledning försvann. Det borde finnas en ny därinne i kupan nu, och jag är nyfiken. Vädret har varit halvdåligt ett tag, men några varma dagar har det varit så visst borde den nya drottningen som bina själva dragit upp ha hunnit ut och para sig. Och börjat lägga ägg.

Det är också ungefär två veckor sedan det stora visedramat på flustret som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Bina kastade då ut en fin gulröd men halvdöd drottning ur kupan, som sedemera återfanns heldöd. Mitt antagande var ju att det fanns en annan drottning därinne och att den utkastade var en konkurrent som förlorat kampen om herraväldet.

I dag blev jag bara tvungen att försöka stilla min nyfikenhet. Gick igenom kupan noga, men ingen drottning någonstans. Botten tittade jag inte så noga på, så därnere kan hon förstås ha gömt sig. Men inte heller några ägg eller larver fann jag. Min syn är ju kass och jag är inte bra på att se ägg, men borde jag inte ens sett en endaste liten larv?

Ingen drottning i sikte än, men titta vilken fin drönare!

Nu börjar jag undra om kupan kanske fortfarande är viselös. Om en vecka får jag gå in i kupan igen och undersöka den noga, och hittar jag ingen drottning får jag fundera ut en plan för samhällets framtid.

I det andra samhället var det som vanligt full rulle. Jag gick bara igenom det övre yngelrummet, och det var fullt med täckta yngel på 7 ramar. Det kändes riktigt bra. Men ännu har bina inte tagit skattlådan i besittning. Tyvärr. Men när yngelrummen snart är proppfulla lär de väl hitta dit. Dessa förunderliga flygande fän.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar