lördag 11 juni 2011

Livet i barnkammaren

Jag har nu lärt känna bina så pass mycket att jag kan lyfta på kupans täckbrädor upptill och kika ner utan att behöva ha skyddskläder eller blåsa in rök. Långsamma, lugna rörelser är hemligheten för att bibehålla friden.

Men när jag ska ner och rota bland ramarna vill jag ha skyddskläder - det kommer jag nog alltid att ha - och jag använder också rökpusten.

Jag börjar med att lyfta på en av täckbrädorna och puffa in lite rök. Sedan stänger jag till igen och låter bina vara någon minut innan jag öppnar helt. Bina tror det är skogsbrand på gång och börjar äta honung för att vara mätta om ifall att de skulle behöva flyga undan branden.

Det luktar brandrök... Bäst att fylla magen ordentligt!

Nu kan jag börja lyfta upp ramarna och inspektera. Bina sitter snällt på ramarna och äter, och när de är klara är de ganska snälla, mätta bin är nämligen inte sticklystna. Och om något bi ändå skulle bli det så maskerar röken det doftämne som biet skickar ut och som kan få fler bin att ilskna till och gå till attack.

I går öppnade jag kupan hos Drottning Evita. Det var en vecka sedan sist, och egentligen är det väl inte jättebra att gå ner och störa bina så ofta. Men jag ville sätta på första skattlådan, den låda det ska bli honung i och som drottningen inte får gå upp i.

När jag fick bina för två veckor sedan satt de bara på en låda, och redan samma dag fick de direkt en ny låda ovanpå. Denna får drottningen gå upp och lägga ägg i. Men först var ju bina tvungna att bygga ut ramarna med vax, och det har de gjort med bravur. Honung har de också fixat dit.

Vid gårdagens inspektion hittade jag till min stora glädje drottning Evita uppe bland de nya ramarna, och nu hoppas jag att hon ska börja lägga ägg där snart. Jag lyckades inte se några ägg än, men äggen är pyttesmå, runt 2 millimeter och nästan genomskinliga, min syn är inte den bästa och dessutom var det nästan mörkt ute.

I mitten till höger syns drottning Evita .
Hon är märkt med en vit prick.

Vad jag däremot såg var larver, så det är nog inga problem med Evitas äggläggning. Larverna hittade jag i nedre yngelrummet, tillsammans med massor av täckta yngel.

Biet utvecklas först från ägg till larv, och när larven är tillräckligt stor täcks cellen över med ett och larven förpuppas. Bina i kupan "ruvar" de täckta yngelcellerna så de håller rätt temperatur. Tre veckor efter att ägget lagts är biet fullbildat. Då gnager det sönder locket på cellen och börjar sin långa arbetskarriär i kupan.

Evitas larver som snart ska täckas, tillsammans med redan täckta celler och flitiga döttrar som hjälper till att hålla ynglen mätta och lagom varma.

Vid gårdagens inspektion passade jag på byta ut den översta lådan på Evitas yngelrum, eftersom den var omålad och jag nu fixat en nymålad låda. Första skattlådan kom också på som planerat. Dock tror jag det dröjer innan det blir någon honung i den, först ska de ju bygga ut 11 ramar och fylla upp lådan under med tillräckligt mycket honung.

Även på det viselösa samhället bytte jag ut en omålad låda mot en målad. Det var skattlådan jag satte på förra veckan. Bina har hittat dit men ännu inte börjat bygga ut den.

Eftersom det är dags för den nya drottningen att göra entré vilken dag som helst ville jag inte ner och rota i yngelrummet hos de viselösa. Ska försöka låta bli i två veckor till, sedan ska det bli spännande att öppna och se om vi kan hitta någon ny drottning.

Evitas kupa till vänster fick ny målad låda (i mitten) och de viselösa fick en nymålad överst. Hoppas jag hinner måla några fler till helgen, omålat är inte optimalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar