tisdag 2 augusti 2011

Drottning Regina antagen!

Drottning Regina, märkt med en vit prick.

Regina heter hon. Vår nya drottning på berget. Tonårsdottern och jag funderade länge över hennes namn, och eftersom dottern i fråga har en förkärlek för latin föll namnvalet på Regina, som betyder just drottning på latin. I Sverige är det i skrivande stund 4656 kvinnor och en man som bär detta namn. Och en bidrottning, nämligen vår.

I dag tog jag mig en titt i avläggaren som gjordes förra onsdagen, för att se om bina antagit den kära Regina. Och det hade dom. Hon promenerade lugnt omkring på en vaxkaka, och jag tror till och med att hon lade ett ägg medan jag tittade på.

Regina och en liten del av hennes stora familj.

Några ägg såg jag dock inte, som vanligt. Kanske dags att köpa nya glasögon, det är nog över ett år sedan lillflickan hade sönder mina välbehövliga synhjälpmedel.

Jag passade på att skaka ner några ungbin från ett av våra andra samhällen i Reginas avläggare. Den fick dessutom en ny ram med täckt yngel. Allt enligt min drottningodlares recept.

Här på berget huserar vårt nya samhälle.
Och den ljuvliga ljungen har börjat blomma.

I våra andra två kupor är det full rulle. Det verkar som att ljungdraget har börjat så smått, för de senaste dagarna har det byggts ut för fullt och skattlådorna börjar fyllas på med honung i rasande takt. Jag fick till och med sätta på en ny skattlåda på ett av samhällena i dag.

Jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot slutskattningen. Ljunghonungen ska vara delikat, men ack så svår att slunga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar