onsdag 10 augusti 2011

Salvkok på intuition

Min egen salva, med ringblomma, bivax, olivolja och honung.

Efter honungsskörden blir det massor av avtäckningsvax över, alltså det vax som bina använt till att försluta vaxcellerna med när honungen är mogen.

Vid vår förra skörd gick allt avtäckningsvax åt snabbt. Jag och döttrarna tuggade helt enkelt i oss denna honungsblandade delikatess som kan liknas vid tuggummi. När honungen är uppmumsad och man tröttnat på tuggandet spottar man ut vaxet.

Denna gång ville jag göra något mer med avtäckningsvaxet, och tidigare i dag fick jag ett infall och satte igång med att göra en egen salva. Utan recept, men med desto mer intuition.

Bivax är en fantastisk råvara som både skyddar och vårdar huden. Just avtäckningsvaxet är extra bra att göra salva på. Vax som man köper kan om man har otur innehålla små spår av de bekämpningsmedel många biodlare använder sig av för att bekämpa varroakvalster. Avtäckningsvaxet däremot, det är garanterat nyproducerat och är det renaste, finaste och mest naturliga vax man kan få.

Redan för någon vecka sedan plockade jag ringblommor i trädgården och lade i en burk med olivolja. Burken ställde jag i ett soligt fönster, och i dag var oljan vackert orangefärgad.

Ringblomman, Calendula officinalis, har en lång tradition inom folkmedicinen, och jag har i många år använt ringblomssalvor till både mig själv och barnen, exempelvis vid eksem, sår, torr hud och andra hudåkommor.

Nu blandade jag ringblomsoljan med honungsindränkt avtäckningsvax i ett vattenbad på spisen. Sedan silade jag blandningen och rörde ner i en burk. Det blev precis lagom mycket att fylla i en salvburk som precis tagit slut.

Resultatet blev en ljuvlig honungsdoftande salva, som jag nu impregnerat både mig själv och lilldottern med. Vi luktar så gott att man nästan vill äta upp oss. Och salvan, ja den går att äta den med. Naturlig hudvård när den är som bäst!

2 kommentarer:

  1. Hej! Hittade just din blogg när jag googlade efter förslag på vad man kan göra med det honungsblandade avtäckningsvaxet som blir kvar i grovsilen. Din idé att göra ringblomssalva ska jag naturligtvis testa! Har torkat ringblommor vartefter så nu ska jag packa dem i en burk och hälla på olivolja. Har anmält mig som följare av din blogg och hoppas att du snart gör ett inlägg - det var ju ett tag sedan.
    Själv har jag hållit på med biodling på allvar sedan i somras. Vi hade ett samhälle för ett par år sedan men det dog under förrförra fimbulvintern (delvis på grund av klantighet från vår sida vid invintringen). Nu har vi kommit med i en fantastiskt bra biodlarförening och får undervisning och stöd av kunniga faddrar efter att ha gått en praktisk och yket givande kurs under sommaren. Hoppas du vill titta in till min blogg och se hur vi har det med trädgård och bin m.m.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Laila,
      som du kanske märkt så har min blogg vilat ett tag, men nu är jag igång igen. I går var bina ute och rensningsflög och då kom jag plötsligt ihåg bloggen! Så ursäkta att jag inte har svarat förrän nu! Jag ska definitivt titta in på din blogg, och vi kan ju utbyta lite tips och tankar framöver :)
      Hoppas dina bin haft en bra vinter. Själv håller jag tummarna för att mina ska klara våren, hittills ser det ganska lovande ut.
      Bästa hälsningar
      /Linda

      Radera