tisdag 26 juli 2011

Ny drottning, nytt samhälle

I dag hämtade jag vår nya drottning från drottningodlaren Egon Andersson. Jag beställde henne för ett tag sedan när jag trodde att vårt viselösa samhälle misslyckats med att dra upp en egen drottning. Inget hände ju därinne i kupan på över en månad...

Men så veckan efter var kupan plötsligt full av yngel. Hurra! Men vad skulle jag då göra med drottningen jag just beställt? Jo, skapa en avläggare förstås, alltså ett nytt samhälle. Som biodlare är det bra att göra avläggare varje år för att hålla uppe bibeståndet. Många samhällen dör ju under vintern, om jag inte minns helt fel var förra vinterns förluster runt 25 procent i genomsnitt.

Själv tänkte jag hoppa över det här med avläggare i år eftersom det är mitt första år som biodlare, men eftersom en ny drottning nu anlänt så är det väl bara att sätta igång och lära sig denna sköna konst.

Här inne huserar hon just nu, vårt nya underverk.

När jag hämtade drottningen fick jag ett "recept" av drottningodlaren, handskrivet på ett papper från ett kollegieblock. Receptet löd:

1 utbyggd ram utan yngel eller bin, dock en ram där det varit yngel tidigare.
1 utbyggd ram med så mycket täckt yngel som möjligt, gärna med bin som är på väg att äta sig ut.
2 mellanväggar.
1 foderbox med socker och lite Apifonda överst.
1 liter ungbin från skattlåda, gärna från flera samhällen.
1 drottning med följebin i utätningsbur.

Flusteröppning max 1 cm. Om drottningen efter en vecka börjat lägga ägg, sätt till ytterligare 1 ram med täckt yngel samt 1/2 - 1 liter ungbin från skattlåda.

Någon foderbox ägde jag inte, så innan vi hämtade upp drottningen blev det en tur till byggvaruhuset för att införskaffa lite masonit, sedan gjorde min käresta en insats i snickerboa och fixade till en fin foderbox.

Oftast bygger han TV-dekor eller mystiska apparater, men i dag blev det en foderbox!

Tyvärr var det regn och rusk mesta delen av dagen och jag kunde inte göra avläggaren i dag. Så den nya drottningen och hennes följebin får helt enkelt övernatta i sin lilla bur på min fönsterkarm. Jag håller tummarna för fint väder inför morgondagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar