söndag 10 juli 2011

Snart blir det avläggare

När jag för tio dagar sedan inte såg några tecken på att vi hade någon ny drottning i det viselösa samhället ringde jag drottningodlaren Egon Andersson i Mölnlycke och beställde en ny. Hon kommer antagligen om någon vecka eller två.

Eftersom det i dag visade sig att jag faktiskt har en drottning som bina själva dragit upp, och att hon hittills verkar fungera bra, så kommer vi att göra en avläggare med den nya drottningen.

Det innebär att vi kommer att starta ett nytt litet samhälle med hjälp av ägg och yngel från vårt andra samhälle. Inte det som varit drottninglöst utan det andra, som ju ända sedan vi fick bina i maj haft en flitig drottning som är en hejare på att lägga ägg.

Har jag tur hinner samhället i avläggaren bli så starkt under resten av sommaren att det blir övervintringsdugligt, annars får jag slå ihop det med det som varit viselöst under juni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar