fredag 27 maj 2011

Nedräkning

Efter en lång vecka med mycket jobb och tjänsteresor till Stockholm och Bohuslän sitter jag och kvällsfunderar i sängen. Det kittlar lite i magen. Då och då kommer tanken "vad har jag nu gett mig in på". För i morgon åker jag och hämtar mina första två samhällen. Jag ska bli biodlare på riktigt. Bli med bin!

Det här är en grannes rökpust, men i morgon tänder jag min egen.
För allra första gången. Känner mig förväntansfull, nyfiken och nervös.

I krokarna hemmavid verkar många bin ha dött i vinter. Gula italienare är det vi har närmast inpå, så naturligtvis är det det jag borde satsa på. Men ingen jag varit i kontakt med verkar ha några sådana att avvara.

På något vis hittade jag en man vid gränsen mellan Skåne och Halland som hade Buckfast-samhällen på Skälderhuskupor att sälja. Just den kupa jag fastnat för. Tidigare i veckan ringde jag honom, och vips hade vi bestämt att jag ska hämta två samhällen hos honom. I MORGON!

Jag är lycklig och förväntansfull. Lite nervös. Men stolt över att våga ta steget. Nu väntar den riktiga lärotiden. Nu blir det på riktigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar