måndag 30 maj 2011

Invandrardrottning

Vi har ännu inte inspekterat våra drottningar efter flytten. Det var ju ändå en resa på över 20 mil, och jag tänkte att det nog är bra att ge bina lite ro några dagar innan vi börjar rota runt för mycket bland ramarna. Men vi håller tummarna för att drottningarna lever och mår bra.

Den ena drottningen är från i år och kommer från Argentina. Skickad med posten, parad och klar. När säljaren berättade det kände jag att Argentinska bin i Sverige verkade lite suspekt. Kan det verkligen vara bra? Men enligt säljaren så kommer dessa argentinska Buckfastbin från svenskt avelsmaterial och vår drottning ska ha kontrollerats noga både innan avfärd och efter ankomst till Sverige. Och alla följebina dumpades vid gränsen, de släpptes helt enkelt inte in.

Ja, det är sannerligen mycket nytt man får lära sig i denna biodlar-bransch. Ett har jag i alla fall lärt mig, och det är att det finns få fastslagna sanningar. Det den ena biodlaren höjer till skyarna, det förkastar den andra. Jag hoppas nu bara att allt är ok med min invandrade drottning. Hon är i alla fall märkt med en vit prick, vilket betyder att hon är född i år.

Vår andra drottning har en blå prick och är född förra året. Hon lär komma från Mölnlycke utanför Göteborg. Det känns betydligt mer betryggande. Nu får vi bara hoppas de båda regenterna klarat flytten och lever och frodas därinne i kupan. Snart är det dags att kolla, kanske redan i morgon, men bäst vore kanske att vänta ett par dagar till. Vi får se hur länge vi kan hålla oss...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar