fredag 8 juni 2012

Drottningmärkning

Drottning Wendela den andra - äntligen märkt!

I dag gick jag igenom mina tre samhällen noga. I det starkaste har jag en drottning som bina drog upp själva förra sommaren, vi kallar henne Wendela den andre. Vi har sett till henne några gånger, men inte haft något bra tillfälle att färgmärka henne. Under hennes första tid i kupan ville vi helt enkelt inte störa eftersom samhället varit viselöst en längre tid, och när det gått ett tag och vi väl ville märka henne, ja då höll hon sig helt sonika undan.

De senaste veckorna har jag funderat mer och mer över hur dåligt det är att ha en omärkt drottning. Till exempel: om man reser bort och samhället svärmar under tiden så kan detta, med en omärkt drottning, kanske inträffa utan att man ens upptäcker det. 

Att ha en märkt drottning är dessutom bra för att man lättare hittar henne. Man vet även hur gammal hon är eftersom man märker drottningar med olika färger beroende på vilket år de föds. För årets drottningar är det exempelvis gul som gäller. 

I dag när jag gick igenom samhällena var jag extra noga med det starkaste, eftersom dett förra veckan byggde svärmceller som dessutom stiftades och fylldes med fodersaft. Jag gjorde en avläggare för att förhindra svärmning, och det visade sig i dag att det verkade ha hjälpt. Inga nya svärmceller, utan frid och fröjd och flitiga, snälla bin.

Dessutom fick jag syn på drottningen. Jag hade en nålbur i närheten, stängde in henne i den, hämtade en specialmanick för drottningmärkning och flyttade över henne till den och rotade fram den vita märkpennan. Vitt var förra årets färg, vilket var helt rätt eftersom hon föddes förra sommaren. Jag fick till en fin vit prick på henne, och jiiiiihaaa, så var min första drottningmärkning genomförd!

Nålbur, praktiskt verktyd om man vill begränsa drottningen still en stund.

Ett specialglas som används för att märka drottningar. Se så fin vit prick hon fått!


1 kommentar:

  1. Hejsa!
    vilken fin sida du har. Idag började jag på en ny blogg som jag tänkte skulle handla om vår biodling. Du har verkligen lyckats. Har du använt dina egna bilder till bakgrunden?
    Vi har precis gjort vår första avläggare ska bli spännande att se om det blir någon drottning i cellen.

    SvaraRadera