måndag 4 juni 2012

Avläggarcheck

Kupkniv och ramtång - mina viktigaste verktyg som biodlare.

I morse kollade jag till avläggaren som jag gjorde i förrgår. Den påbörjade drottningscellen har bina byggt vidare på, så snart är den täckt. Dock har bina inte påbörjat några nya drottningceller vad jag kunde se, detta trots att avläggaren fick ramar med gott om ägg. Nåväl, bina brukar fixa det mesta så jag får väl bara vänta och se.

Samtidigt som jag kollade till avläggaren passade jag på att skaka ner lite nya bin i den. Jag tog dem från modersamhällets skattlådor och hoppas att de ska trivas i sitt nya hem. På eftermiddagen var det full aktivitet kring avläggaren, med många bin som flög både in och ut.

Det vore väl också på sin plats att kolla till modersamhället snart, för att se om manövern med avläggaren dämpat deras svärmlust. Mer plats och mellanväggar att bygga ut fick de i alla fall så jag hoppas de blivit nöjda med det. Tror jag tar mig en titt om en dag eller två.

2 kommentarer:

  1. Hittade hit nyligen som nybliven biodlare försöker jag hitta svar på saker jag klurar på.Hoppas din avläggare blir bra.Jag har oxå en på gång men trodde att om jag förstärkte med bin från skattlådan på "mammasamhället" flyger de bara tillbaka igen. Ha en fin dag//Eva

    SvaraRadera
  2. Hej Eva,
    kul att du hittade min blogg! Min avläggare tar sig fint hittills och det är bara att hålla tummarna för att det fortsätter så.

    Anledningen att jag skakar ner bin från skattlådorna och inte från yngellådorna är att det oftast är ungbin som håller till uppe i skattlådorna. Dessa har aldrig varit ute och flugit och kan således inte flyga tillbaka till modersamhället - när de väl ger sig ut för att flyga första gången är det avläggaren de orienterar sig efter. Mycket finurligt!

    Lycka till med din biodling! Mvh /Linda

    SvaraRadera